FOLLOWERS...

Wednesday 4 March 2015

Kesumat Cinta (Prolog)




Prolog

Suasana di ruang tamu rumah agam milik tokoh perniagaan terkenal Tan Sri Borhan tegang. Setegang air muka yang dipamerkan isterinya Puan Sri Katy. Udara segar pagi itu jelas tidak mampu mengendurkan ketegangan yang telah singgah di rumah itu sejak beberapa hari lalu. Kesedihan membaluti rumah agam tersebut di atas pemergian satu-satunya anak mereka ‘Adry Darzin dalam satu kemalangan ngeri seminggu lalu sangat memberi kesan kepada Tan Sri Borhan dan Puan Sri Katy. Lesedihan itu bertukar menjadi kesunyian dan kini bertukar pula menjadi ketegangan tanpa kehadiran satu-satunya anak tunggal pasangan tersohor itu. Siapa sangka sambutan hari lahir anak kesayang mereka bertukar menjadi tragedi yang paling menyayat hati. Mereka kehilangan ‘Adry Darzin pada hari lahirnya yang ke-28. Sekaligus merenggut pergi kegembiraan yang dulunya wujud di rumah agam itu. Kesedihan belum terubat, namun ketegangan pula telah tercipta antara pasangan suami isteri itu disebabkan cadangan tidak masuk dek akal Tan Sri Borhan.

“Apa yang abang merepek ni? Abang dah fikir masak-masak ke idea gila abang ni?” Puan Sri Katy jelas tidak bersetuju.

“Ini bukan lagi idea… tapi keputusan yang paling penting yang abang dah buat demi menyelamatkan legasi perniagaan keluarga kita!” jawapan yang diberikan Tan Sri Borhan berbaur tegas. Keputusan yang dibuat seolah-olah tidak mungkin diubah lagi. Dia nekad.

“Kita kenal pun tidak dengan budak tu. Entah dia datang dari mana dan kita tak tahu asal usulnya, bang,” dari duduk kini dia berdiri. Haru dibuatnya dengan cadangan suami tercinta. Pening.

“Janganlah awak risau tentang asal usulnya. Abang dah siasat latar belakangnya. Pemuda tu sebatang kara”, seraya membuang pandang ke halaman rumahnya.

“Saya rasa abang ni dah gila agaknya!” Puan Sri Katy masih tidak bersetuju.

“Terpulang pada awak nak kata apa pun. Saya tetap akan teruskan juga niat saya!” Tan Sri Borhan masih berdegil. Kalaulah rebung pasti masih boleh dilentur.tetapi, Tan Sri Borhan ibarat buluh yang sudah tua dan keras. Kematu. Silap lentur, mungkin akan patah dan tidak berguna lagi.

Puan Sri Katy mendengus kasar dan berlalu ke biliknya meninggalkan suami tersayang bersendirian di ruang tamu. Tan Sri Borhan sedikit pun tidak menoleh ke arah isterinya yang berlalu tidak puas hati. Biarlah isterinya mahu kata apa pun! Berbakul tohmahan dan makian pun dia sanggup terima daripada isterinya. Dia cukup mengenali Puan Sri Katy. Marahnya tidak lama. Rajuknya tidak sukar dipujuk. Demi legasi perniagaan mereka dia terpaksa membuat keputusan sebesar itu. Ya! Dia nekad. Apapun risiko mesti dihadapi. Dia tahu caranya salah. Tetapi, baginya niat hatinya cukup baik. Dan yang paling penting, dia masih sedar dan waras dalam mengambil keputusan seberat itu. Yang penting segalanya berjalan lancar. Dan segalanya mesti dirahsiakan walau dengan apa cara sekali pun!

Bersambung....

p/s: Maaf semua sebab eira menyepi lebih sebulan lamanya...eira cuba sedaya upaya menyiapkan manuskrip Bukan Sebuah Janji. Idea lam otak ni tenggelam timbul..guess what?  Seriously, I have not had the best, the most beautiful and most complete idea for the ending of BSJ. Everything has yet to fulfill the end of the story that I wanted. Haih! (Sambil lap peluh sbb musim panas)... Buat masa ni jugak Eira belum buat keputusan Bab terakhir BSJ yg akan Eira publish. But the good news is...lam otak kusut fikirkan BSJ, Eira dapat idea menulis E-novel baru eira yg eira beri tajuk Kesumat Cinta... layan dulu sikit intro Kesumat Cinta ni taw...syg semua...<3 <3 <3

No comments:

Post a Comment