FOLLOWERS...

Wednesday 1 January 2014

Bukan Sebuah Janji (Bab 14)


Bab 14

            Effendi memandang kotak hadiah bersaiz kecil di tangannya. Sedari tadi dia membelek-belek kotak hadiah yang berbalut cantik itu. Dia sendiri yang memilih pembalut warna merah bercorak hati dan berbunga kecil tersebut. Sudah lama dia memendam rasa untuk memikat Hana. Tambahan pula sejak dia mengetahui kecurangan Rusydi terhadap Hana. Dia mahu menggunakan ruang dan peluang ini sebaiknya untuk mendapatkan Hana. Effendi merasakan dia yang lebih layak untuk Hana berbanding Rusydi. Effendi yakin, jika dia benar-benar menunjukkan keikhlasannya terhadap Hana pasti lambat laun Hana akan menerima dirinya.

“Oit!”, Fimie menegur sambil tangannya terus merampas kotak hadiah itu dari pegangan Effendi.

“Bagi balik barang aku..kau ni tak bagi salam datang. Tup..tup..main rampas je barang orang”, Effendi tidak berpuas hati lalu seraya mengejar Fimie untuk mengambil semula kotak hadiah tersebut.

“Dah pandai jiwang kau sekarang ye…kau nak bagi siapa hadiah ni?”, ujar Fimie sambil berlari-lari seperti kanak-kanak sekolah rendah bermain kejar-mengejar.

“Kau tak payah sibuk, bagi balik pada aku kotak tu”, Effendi masih tidak berputus asa mengejar sahabat baiknya itu. Dari sofa di ruang tamu, hinggalah mengelilingi meja makan rumah sewa Fimie.

“Ok..ok! Aku surrender. Ambil la balik hadiah kau ni! Gila lah…sampai sanggup kejar aku bertawaf keliling meja makan tu, semput mak..”, usik Fimie sambil membuat gaya ala-ala si sotong. Terhambur ketawa Fimie berselang-seli seraya mencungap untuk mengambil nafas.

 “Siapa suruh kau kacau aku. Tengah syok aku berangan, tetiba kau kacau daun pulak!”, Effendi mencapai kotak hadiah tersebut dan melabuhkan punggung di atas sofa berdekatan Fimie.

“Mana taknya, dari tadi aku usya kau tersenyum seorang membelek kotak hadiah tu. Rasa dengki pula dalam hati aku ni tengok kau khusyuk berangan”

“Tak payah busy body, kau cuma perlu doakan saja angan-angan aku ni menjadi kenyataan dalam masa terdekat ni”, Effendi mengangkat keningnya beberapa kali.

“Kejap! Ni mesti pasal Hana kan? Kau nak cari nahas dengan si Rusydi tu ke beb?”

“Lantakla..malas aku nak fikir pasal dia!”, Effendi terus menghentikan perbualan sebaik nama Rusydi disebut oleh Fimie. Dia kurang berminat untuk berbicara soal Rusydi. Seraya menyimpan semula kotak hadiah tersebut ke dalam beg galasnya.

Fimie mengangkat kedua tangannya tanda menyerah. Memberi isyarat bahawa dia tidak akan bertanya lagi perihal Rusydi. Bimbang juga Fimie andai hal itu bakal membuat Effendi naik angin dan moody. Bukan dia tidak kenal dengan Effendi yang agak ‘kepala angin’.

“Kau tidur umah aku ke malam ni beb?”, Fimie menukar topik perbualan.

“Cadangnya macam tu la, aku nak pinjam Lab Report Pharmacology kau dan nak siapkan malam ni jugak!”, jawapan yang diberi Effendi kepada Fimie ringkas dan padat.

“Macamla kau ada hari lain lagi nak buat lab report tu. Kerja dah nak hantar esok, kau baru nak buat malam ni”, sindiran Fimie tepat mengenai batang hidung Effendi.

Effendi tersengih mendengar kata-kata sahabat baiknya itu.

“Nah, siapkan cepat! Esok kita dah nak submit. Aku masuk tidur dulu. Macam biasa la beb, katil kau kat sofa ni”, Fimie menghulurkan report makmal yang telah disiapkannya untuk rujukan Effendi.

“Ai..ai..kapten, arahan diterima!”, Effendi mengangkat tangan memberi tabik hormat kepada Fimie seakan-akan mendengar arahan tentera berpangkat atasan.

Fimie terus berlalu ke biliknya untuk masuk tidur.

******************************************************************************
Dang!!
Haziq menendang pintu kayu bilik Hana yang sudah terkopak tersebut untuk memberi isyarat agar Tiger segera menghentikan niat jahatnya itu.

“Lepaskan Hana Tiger!”, sergahan Haziq gagal menghentikan tindak-tanduk Tiger.

Tiger tidak menghiraukan kata-kata Haziq, dia terlalu rakus untuk menjamah tubuh separuh bogel dihadapannya. Haziq terus menendang Tiger sekuat hati. Tiger jatuh tersungkur di tepi birai katil. Mukanya berang dan marah sekali dengan tindakan Haziq itu. Seraya bingkas bangun untuk menyerang Haziq. Tumbukan Tiger tepat mengenai rahang kanan Haziq. Haziq tercatuk menahan kesakitan. Separuh mukanya terasa perit sekali.

“Dulu aku pernah bagi amaran kat kau, jangan sekali-kali muncul depan aku lagi! Tak guna!!”, Tiger menghamburkan kemarahannya.

Pertemuan semula dengan Haziq seolah-olah mengungkit kembali luka lama di hati Tiger. Luka dan dendam!

“Aku tak mahu cari pasal dengan kau Tiger! Tapi kalau kau nak aku serahkan Hana kepada kau, jangan pernah kau mimpi!”, tingkah Haziq tegas.
Tiger berang mendengar kata-kata Haziq. Seraya meluru ke arah Haziq dan melepaskan satu lagi tumbukan ke perut Haziq. Mujurlah Haziq berjaya menepis serangan Tiger. Tidak semena-mena, Tiger mengeluarkan sebilah pisau yang terselit di pinggangnya dan terus meluru ke arah Haziq untuk membenamkan mata pisau itu ke tubuh Haziq. Haziq sempat mengelak namun pisau itu tetap mengenai lengan kanannya. Darah merah pekat mengalir dari luka torehan tersebut. Ketika Tiger mahu menyerang buat kali kedua, dia merasakan ada sesuatu yang kuat memukul bahagian belakang kepalanya. Malangnya, dia sempat berpaling dan menikam orang yang berjaya memukul kepalanya.

“Mak!!”, jeritan Haziq bergema seluruh bilik itu.

Haziq berang dengan tindakan Tiger. Marahnya tidak dapat dibendung lagi. Seraya bangun dan terus menendang Tiger ke dinding. Haziq mencengkam leher baju Tiger dan bersedia untuk melepaskan satu tumbukan ke muka Tiger, tetapi niatnya terbantut apabila mendengar Mak Ton memanggilnya. Tiger bingkas bangun dan berlalu meninggalkan Haziq, Mak Ton dan Hana. Sebelum pergi dia sempat memberi amaran kepada Haziq.

“Aku sumpah akan cari kau lagi Zeeq!!”, tengking Tiger sebelum berlalu.

Haziq tidak menghiraukan amaran Tiger. Seraya terus mendapatkan Hana dan menyelimutkan tubuh Hana yang separuh terdedah. Kemudian dia mendapatkan Mak Ton yang sedang terbaring lemah. Mak Ton memegang perutnya yang berlumuran darah. Tangan tuanya terketar-ketar menahan sakit akibat tikaman tersebut. Idzham yang baru tersedar dari pengsan tergamam dengan kejadian itu. Seraya lantas berlari turun ke tanah untuk mendapatkan Tiger dan Neo. Kesemuanya sempat melarikan diri dengan kereta Waja yang terparkir di hadapan rumah tersebut.

“Mak, mengucap mak, Im akan hantarkan mak ke hospital”, pujuk Haziq menenangkan Mak Ton.
Berkerut dahi Mak Ton merenung wajah Haziq. Sememangnya dia terhutang nyawa kepada Haziq kerana sudah menyelamatkan dia dan Hana.

“Selamatkan Hana Im, selamatkan Hana”, Mak Ton terbatuk-batuk kecil.

“Mak jangan risau pasal Hana, Im akan lindungi dia mak. Yang penting, mak perlu di selamatkan segera!”, Haziq cuba memapah Mak Ton untuk bangun. Namun, Mak Ton terlalu lemah.
  
            Ketika itu Hana yang sedari tadi tidak sedarkan diri dan tidak tahu apa yang terjadi terjaga. Dia berusaha bangun. Tubuhnya terasa sengal-sengal. Seraya membuka matanya dan apabila terpandangkan sekujur tubuh ibunya yang terbaring di pangkuan Haziq dengan berlumuran darah, Hana bingkas bangun mendapatkan ibunya.

“Mak! Apa dah jadi ni doc?’ soal Hana tanpa sabar.

“Cepat Hana, kita mesti bawa mak ke hospital sekarang juga!”, Haziq terus memberi arahan tanpa menjawab soalan Hana. 

 Haziq memandu laju membelah kesunyian malam. Suasana sekitar sunyi dan jelas sekali tiada penduduk kampung yang menyedari malapetaka yang menimpa keluarga Mak Ton. Mungkin juga kedudukan rumah Mak Ton yang agak terpencil berbanding jiran-jirannya menyebabkan tiada seorang pun jiran tetangga yang datang membantu. Darah yang mengalir gagal dikawal. Hana semakin cemas. Dia tidak tahu apa yang harus dilakukannya. Mak Ton semakin lemah. Peluh memercik muka tua wanita itu menandakan dia sedang menanggung kesakitan yang amat sangat.

“Mak, sabar mak! Dah tak jauh ni. Bertahan mak, Hana tak mahu kehilangan mak!”, Hana meraung-raung seperti orang hilang arah. Dia benar-benar takut akan kehilangan satu-satunya insan yang paling disayanginya di dunia ini.

“Hana, mengucap! Istighfar banyak-banyak. Kalau Hana asyik meraung macam ni, akan tambah memburukkan lagi keadaan. Hana kena bertenang. Mak akan makin susah hati kalau Hana macam ni!”, suara Haziq separuh meninggi.
           
Hana terkedu mendengar suara kuat Haziq. Dia seakan-akan baru tersedar dari mimpi.

“Dah tak jauh dah mak. Doktor akan selamatkan mak sekejap lagi. Mak ikut Hana mengucap ye mak…Asyhaduallaailaahaillallah…”, Hana tidak putus asa mengajarkan Mak Ton menyebut dua kalimah syahadah. Itu sahaja yang ada difikirannya saat ini.

Hana berasa seram sejuk setiap kali nafas Mak Ton turun naik. Air mata Hana terus-terusan mengalir tanpa dapat dihentikan lagi. Semakin lama nafas Mak Ton semakin perlahan dan matanya kini tertutup rapat.

“Doc, mak dah senyap ni! Cepat la sikit doc!”, Hana menjerit ke arah Haziq. Kali ini Hana gagal mententeramkan dirinya. Dia terlalu bimbang.

“Tekan tempat luka biar pendarahannya berkurangan. Sekejap lagi kita sampai hospital”, Haziq memberi arahan. Seraya menekan pedal minyak keretanya melajukan kenderaan.

Hana hanya mengikut arahan pensyarahnya tanpa banyak soal. Yang ada difikirannya saat ini adalah keselamatan ibunya. Apapun dia sanggup lakukan demi menyelamatkan nyawa ibunya. Lagipun, dia sudah terhutang budi dengan lelaki di hadapannya ini.

Dalam keadaan yang cemas dan kelam kabut tersebut, tiba-tiba telefon bimbit Haziq berbunyi. Namun, Haziq sikit pun tidak mengendahkan suara telefon bimbit tersebut. Dia benar-benar tidak mahu diganggu saat ini. Fikirannya hanya difokuskan pada pemanduan. Apa yang ada dibenaknya saat ini adalah untuk menyelamatkan Mak Ton. Telefonnya bimbitnya berdering sekali lagi. Sepertinya ada hal penting yang mahu disampaikan oleh si pemanggil. Namun, sekali lagi Haziq membiarkan deringan tersebut tanpa diangkat. Telefon bimbit Haziq berdering lagi buat kesekian kalinya seperti memaksa dia untuk menjawab panggilan itu. Haziq menghela nafas panjang sebelum menjawab panggilan tersebut. Telefon bimbit yang berada berdekatan brek tangannya dicapai pantas. Seraya sempat mengerling sekilas nama pemanggil yang tertera pada skrin telefon bimbitnya.

“Nanti aku call kau balik, bro! Aku dalam keadaan genting ni!”, Haziq terus memulakan bicara tanpa dimulakan dengan salam seperti biasa. Kemudian, panggilan tersebut dimatikan serta-merta sebelum mendengar jawapan dari si pemanggil.

Kira-kira 10 minit kemudian, mereka tiba di unit kecemasan Hospital Teluk Intan. Attendan hospital yang bertugas terus menyorong stretcher untuk membawa Mak Ton ke bilik rawatan kecemasan. Doktor yang bertugas sempat bertanya serba sedikit maklumat ringkas kejadian yang menimpa Mak Ton agar memudahkan proses rawatan. Haziq dan Hana diminta untuk menunggu di ruangan menunggu semasa Mak Ton diberikan rawatan kecemasan. Mak Ton terus diberikan alat bantuan pernafasan untuk membantunya bernafas kerana keadaannya semakin kritikal.

Hana menunggu sendirian dengan gelisah. Tubuhnya menggigil ketakutan. Trauma yang dihadapi akibat kejadian malang tadi masih belum berkurangan sedikitpun. Wajah Tiger bermain-main di matanya bersilih ganti dengan wajah ibunya yang pucat menahan sakit. Air matanya berjujuran tanpa dapat ditahan-tahan lagi. Seraya memeluk tubuhnya menunggu dalam keadaan berteleku di pintu bilik rawatan. Dalam hatinya berdoa agar Allah SWT menyelamatkan ibunya dan memberi peluang kepadanya untuk membalas jasa ibu yang telah membesarkannya.

Setelah selesai urusan pendaftaran, Haziq datang mendapatkan Hana. Hana hanya dia membisu dan langsung tidak menoleh padanya. Jelas, Hana masih trauma dengan kejadian yang berlaku. Segalanya berlaku terlalu pantas dalam sekelip mata. Haziq mengerti perasaan Hana kala ini. Dugaan tersebut terlalu berat untuk ditanggung gadis muda seusia Hana. Haziq menanggalkan jaketnya dan menyelimuti tubuh Hana agar tidak kedinginan berada di dalam ruangan hospital yang berhawa dingin itu. Hana terkejut dengan tindakan Haziq itu dan dengan pantas menepis tangan Haziq. Hana menyangka itu merupakan tangan Tiger. Wajah Tiger masih bermain di ruang mata dan terlalu sukar diusir pergi. Haziq pula sedikit tersentak dengan tindakan Hana yang diluar duga itu.

“Maafkan saya doc….”, suara Hana mendatar kerana dia tidak sengaja memperlakukan Haziq begitu. Niat Haziq baik. Namun, Hana seperti orang hilang arah saat ini.

“Its ok Hana, abang cuma nak tenangkan Hana. Abang risau Hana kesejukan dalam bilik berhawa dingin ni. Kalau Hana rasa kurang selesa dengan tindakan abang tadi, abang mintak maaf”, Haziq lantas meminta maaf andai tindakannya sebentar tadi telah menakutkan Hana.

            Hana tidak menjawab walau sepatah pun. Hana mengangguk beberapa kali. Seraya hanya menyambut jaket yang dihulurkan Haziq kepadanya tanpa sepatah pun ucapan terima kasih. Dia kembali menundukkan pandangan sambil melayan perasaan yang berglak di dadanya. Sungguh, Hana tidak punya kekuatan saat ini. Yang ada dalam fikirannya hanyalah keselamatan Mak Ton.

“Maafkan saya encik, sila ikut saya ke bilik rawatan di hadapan. Luka encik perlu di rawat”, seorang jururawat muda menyapa penuh sopan. Selepas proses pendaftaran tadi dia telah meminta Haziq ke bilik tersebut untuk mendapatkan rawatan. Namun, Haziq tidak muncul-muncul. Hal ini memaksa jururawat tersebut keluar memanggilnya buat kali kedua.

            Hana menoleh sekilas sebaik mendengar bicara jururawat tersebut. Matanya tertancap seketika pada luka di lengan kanan Haziq. Darah merah masih menitis. Wajah Haziq tenang, namun peluh yang mengalir pada wajahnya jelas menunjukkan dia sedang menahan sakit.

“Boleh rawat saya di sini je, nurse? Saya tak mahu tinggalkan adik saya bersendirian”, pinta Haziq jujur.

“Maafkan saya encik, luka encik perlukan beberapa jahitan. Rawatan tidak boleh dilakukan di tempat awam begini. Tambahan pula, segala kelengkapan berada di bilik rawatan”, jururawat muda itu masih mahu Haziq mengikutnya ke bilik rawatan yang dimaksudkan.

Haziq menoleh ke arah Hana sebelum menjawab soalan jururawat di hadapannya. Hana membalas renungan Haziq. Saat pandangan mereka bersatu, Hana sekadar memberi isyarat agar Haziq mengikut jururawat tersebut untuk menerima rawatan. Haziq pula sekadar mengangguk tanda faham isyarat mata yang diberikan Hana. Seraya bangkit dari duduknya untuk mengikut jururawat tersebut ke bilik yang dimaksudkan. Namun, sebelum berlalu dia sempat memberi pesan kepada Hana.

“Walau apa jadi sekalipun, tunggu abang di sini, sampai abang datang”, ringkas pesanan yang diberikan Haziq.

            Hana mengangguk dan hanya memerhatikan Haziq berlalu dengan ekor matanya. Sayu benar hatinya melihat luka di lengan kanan Haziq yang masih berdarah. Haziq sanggup menemaninya di situ tanpa menghiraukan kecederaan yang dialami sendiri. Hana terharu. Terasa jauh benar Idzham, abang kandungnya jika nak dibandingkan dengan Haziq yang hanya berstatus abang angkat. Allah S.W.T. telah mengutuskan seseorang untuk membantu saat dia dan ibunya dalam kesusahan. Hana tiba-tiba teringatkan kata-kata abahnya di dalam warkah yang dibaca tempoh hari. ‘Abah titipkan Hana dan mak kepada Im’. Bait-bait tersebut seakan-akan terngiang-ngiang di benaknya. Patutlah abah lebih mempercayai Haziq berbanding Idzham. Air mata Hana menitis lagi saat terlihat titisan darah yang berada di lantai tidak jauh darinya. Terasa dia terlalu mementingkan diri. Hanya berfikir soal dia dan Mak Ton sahaja tanpa sedar pengorbanan insan yang telah menyelamatkan mereka dua beranak. Lelaki itu telah berbuat jasa besar kerana telah menyelamatkan maruahnya.

Haziq kembali 15 minit kemudian dengan lengan kanan yang berbalut kemas. Seraya terus mendapatkan Hana.

“Ada apa-apa berita tentang mak?”, Haziq terus menyoal. Dia sangat bimbang dengan keadaan Mak Ton.

Hana menggeleng perlahan. Entah kenapa Hana benar-benar tiada minat langsung untuk berbicara walau sepatah pun.

Kira-kira setengah jam kemudian, doktor yang merawat Mak Ton keluar dari bilik kecemasan.

“Siapa waris kepada pesakit?”, doktor tersebut memandang Hana dan Haziq silih berganti.

Bersambung…

p/s: mcm biasa...jgn lupa klik kat kotak survey kat bawah ni ye...tq..(^_^)


4 comments:

  1. setiap bab penuh saspen bagai tengk filem triller.
    enjoy ur writing.keep up ur gud job
    http://iamtifa.blogspot.com/2014/01/balik-kampung-part-2.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq tifa anvar sudi tinggalkan jejak...komen sis beri semangat kpd sy utk wat yg lebih baik...tunggu next en3 ye..=) ..sy dah blogwalking ke blog sis...=)

      Delete
  2. Bila bab 14.... x sabar best sangat......

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih misschocolate...setia menanti bab 15 ye..=)

      Delete