FOLLOWERS...

Tuesday 29 April 2014

Bukan Sebuah Janji (Bab 19)



 Assalamualaikum...Alhamdulillah..eira berjaya siapkan Bab 19...jemput baca n komen taw member2 n semua pembaca yg baik hati....terima kasih eira ucapkan kerana sudi baca n follow...sama ada yang follow secara nyata atau silent reader...sgt2 eira hargai kerana sudi baca karya eira yg x seberapa ni..maaf andai ada terkurang di mana2...eira sentiasa cuba sedaya upaya hasilkan karya yang terbaik untuk memuaskan hati anda semua...luv u all...saranghae!!!

Bab 19

Karl membetulkan kaca mata hitam yang dipakainya. Sebatang rokok yang disisip di celahan jari tangan kanannya disedut dan dilepaskan perlahan.

Come on Tiger, tak kan budak Hana tu pun kau tak boleh handle? Susah sangat ke?”, soal Karl seperti memandang rendah kebolehan Tiger.

Tiger mendengus kecil sebelum menjawab pertanyaan Karl.

“Bukan Hana masalah aku Karl, Zeeq yang buat kacau! Ke mana sahaja budak Hana tu pergi, ada sahaja Zeeq mengekori. Tambah pulak sekarang ni Idzham bagi tahu aku mak Hana yang aku tikam tu dah mati. Silap-silap dah jadi kes polis!”, Tiger beralasan.

Karl tayang senyum sumbing. Seraya menyandarkan tubuhnya ke sofa empuk berwarna coklat tua miliknya. Tempat tersebut sememangnya menjadi tempat kegemaran yang dikhaskan untuknya sebagai pemilik pub tersebut. Orang awam sememangnya tidak dibenarkan duduk di situ.

“Tak payah kau nak susah hati, memang kes kau tu dah tentu-tentu jadi kes polis! Macam tak biasa pulak. Aku rasa, buat masa sekarang ni kau jangan keluar di khalayak ramai. Nanti tak pasal-pasal lagi cepat kau ke dalam. Kau pernah ceritakan pada aku pasal si Idzham tu kan? Inilah masanya kau gunakan dia cukup-cukup. Budak terdesak macam tu akan buat apa sahaja asalkan nyawa dia selamat! Hahaha!”, Karl mengakhiri bicaranya dengan ketawa berdekah-dekah sambil menepuk bahu Tiger beberapa kali.

“Kau tak payah nak ajar aku, memang itu pun yang aku rancangkan! Kalau rancangan aku ni gagal dan si Idzham tu buat hal, aku bunuh dia!”, Tiger mengepalkan penumbuk dan mensasarkan ke arah meja di hadapannya. Bergoyang-goyang meja dan segala benda yang berada di atasnya.
Karl menyambung tawa yang masih bersisa. Bagi Karl, sekarang bukanlah masa yang sesuai untuk dia bertindak. Dia mahu Tiger selesaikan segalanya sendirian. Seandainya Tiger gagal juga mendapatkan Hana, ketika itu barulah dia mengambil alih. Tetapi untuk menunjukkan dirinya yang sebenar di khalayak ramai, ini bukanlah masa yang sesuai. Matlamatnya belum tercapai!

“Bagi aku sedikit masa lagi Karl, aku akan dapatkan Hana dan Idzham”, Tiger menabur janji.

            Tiger menyorotkan pandangan ke arah seorang lelaki yang berjalan laju menghampirinya. Karl pula hanya memandang bersahaja sambil menyedut baki rokok di tangannya. Kemudian, seraya merapatkan pelukannya di pinggang seorang GRO yang menemaninya sejak tadi. Gadis lingkungan awal 20-an itu tersenyum manja dan melentokkan kepalanya di bahu Karl. Bukan senang hendak terpilih menemani bos empunya pub itu. Gadis mentah itu merasakan satu penghormatan besar buat dirinya dipilih untuk menemani Karl sepanjang malam ini.

Lelaki yang berjalan menghampiri Tiger sebentar tadi kelihatan berbisik sesuatu ke telinga Tiger. Sesekali Tiger mengerutkan kening dan menggeleng kepala. Mungkin perbualan mereka terganggu dek bunyi bising musik yang dimainkan DJ serta bunyi hingar suara para pengunjung pub tersebut. Karl sekadar menjadi pemerhati sejak tadi. Tiger kemudiannya mengajak lelaki itu untuk berbincang di luar.

“Apa kau cakap tadi? Polis sedang cari aku?”, Tiger menyoal tidak sabar.

Lelaki yang dipanggil Mat Top itu mengangguk dan mengiakan soalan Tiger. “Betul bos. Haziq dah buat laporan polis semalam”.

“Tak guna! Nampaknya kau memang sengaja bermain api Zeek, kau sengaja nak cari pasal dengan aku!”, Tiger menendang sebuah pasu hiasan yang agak besar yang berada tidak jauh daripadanya untuk melepaskan geram yang bersarang di hatinya kala ini.

Pasu malang itu terhempas ke lantai dan pecah serta-merta. Perlakuan Tiger mengundang perhatian pengunjung pub yang semakin ramai berkunjung ke situ. Ada yang menggeleng kepala, berbisik sesama mereka dan ada pula sekadar menjadi pemerhati. Pengawal terus menghampiri Tiger untuk memeriksa apa yang berlaku.  Mereka sangat mengenali Tiger yang merupakan sahabat baik bos mereka. Tiger memandang semua yang memerhatikannya tanpa berkelip. Api kemarahan jelas dizahirkan pada pandangan mata dan wajahnya saat ini. Panas sungguh hatinya apabila merasakan yang Haziq sengaja mahu mencabarnya. Wajahnya terasa berbahang menahan amarah. Kalau diikutkan hatinya, mahu sahaja dia mencari Haziq sekarang untuk melunaskan dendam lama. Namun, akal warasnya menahan dia dari berbuat demikian. 

“Aku rasa, kau kena sembunyikan diri buat masa ni bos. Info terbaru yang aku dapat, mak budak perempuan tu dah mati. Sekarang dia ada di kampung untuk uruskan pengkebumian orang tua yang kau tikam tu”, ujar Mat Top memberikan informasi terkini berkaitan Hana. 

“Aku tahu, kau tak payah ajar aku! Tau la aku nak buat apa. Kau buat kerja kau, aku buat kerja aku!”, panas pula telinga Tiger mendengar kata-kata Mat Top yang seperti sengaja menjentik radang hatinya. 

“Maafkan aku bos..sorry…sorry”, Mat Top segera meminta maaf.

“Sudahlah! Aku sudah hantar Idzham ke sana. Lagipun, itu kan rumah dia. Aku nak Idzham culik perempuan tu malam ini jugak!”, senyuman jahat terukir dibibir Tiger. 

Mat Top semerta terdiam. Bimbang andai tersilap kata, buruk padahnya.

 “Kau boleh pergi. Tapi ingat! Cepat cari aku kalau kau ada informasi terbaru!”, arah Tiger kepada Mat Top.

Mat Top menganggukkan kepalanya beberapa kali mendengar kata-kata Tiger. Setelah itu, seraya terus angkat kaki beredar dari situ.

Karl keluar untuk meninjau keadaan kerana dari dalam dia dapat melihat ramai manusia yang berkumpul di pintu masuk pubnya. 

“Masuk la wei, kau nak cari publisiti murahan ke hah?”, Karl mengarahkan Tiger masuk ke pub. Tangannya pula memberi arahan kepada pekerjanya untuk membersihkan sisa-sisa pasu yang pecah bertaburan itu. Dua orang pekerjanya mengangguk tanda mamahami isyarat tangan yang diberikan Karl.

Tiger pula kembali ke dalam pub untuk menenangkan fikiran. Dia mahu ‘minum’ sepuas-puasnya untuk melupakan seketika segala masalah yang bersarang di otaknya.

***************************************
Suasana di ruang tamu tenang. Setenang air muka yang dipamerkan Haziq saat itu. Cuma Hana yang tertanya-tanya di dalam hati apa yang bakal Haziq sampaikan padanya. Haziq menarik nafas panjang sebelum memulakan bicara. Sesungguhnya, keputusan itu telah lama difikirkannya dengan mengambil kira pelbagai sudut positif dan negatif.

“Abang cadangkan, Hana tinggal dengan abang buat sementara waktu. Pergi dan balik ke kelas abang akan hantar dan jemput”, kedengaran cadangan yang diberikan Haziq lebih menjurus kepada arahan yang perlu Hana patuhi.

Hana termenung seketika memikirkan segala cadangan yang diutarakan Haziq sebentar tadi. Dia perlu masa untuk berfikir dan mencerna tiap patah kata yang dikeluarkan Haziq. Adakah itu jalan yang terbaik ketika ini demi menjaga keselamatannya sehingga para penjenayah itu berjaya ditangkap? Kata-kata  Haziq seolah-olah menari-nari dibenaknya. Otak Hana seakan gagal berfungsi saat itu. 

“Apa yang dimenungkan tu? Hana dengar tak apa yang abang cakap tadi?”, soal Haziq kerana Hana seolah-olah dibuai mimpi.

 “Maaf, doc. Saya rasa, saya tak setuju. Saya nak tinggal di hostel dengan Zana sehingga habis exam. Saya nak jalani hidup saya macam biasa”, Hana cuba membantah.

            Wajah Haziq tenang mendengar bicara Hana. Sememangnya dia telah menduga Hana tidak akan bersetuju dengan cadangannya. Tetapi, Haziq tidak punya pilihan lain. Baginya, dengan cara ini dia dapat menjaga keselamatan Hana daripada Idzham dan Tiger.

“Abang tak setuju! Abang tak akan rasa tenang kalau Hana tidak berada dalam jagaan dan pemerhatian abang. Cuba Hana bayangkan kalau Idzham atau konco-konco Tiger datang cari Hana di hostel. Apa yang Hana akan buat?”, bicara Haziq panjang lebar. Jelas, dia kurang bersetuju dengan cadangan Hana.

            Hana pula mengetap bibir tanda protes. Namun, hati kecilnya mengakui kebenaran kata-kata Haziq sebentar tadi. Cuma Hana masih tidak dapat menerima hakikat yang hidupnya kini telah berubah. Tidak bebas lagi seperti dahulu. Hana umpama burung di dalam sangkar. Semuanya disebabkan abangnya Idzham!

“Tapi, sampai bila saya nak hidup macam ni doc?”, Hana melahirkan kekesalan yang terbuku di dalam hatinya.

“Secara jujurnya abang pun tiada jawapan untuk soalan Hana tu. Berdoalah agar mereka diberkas segera. Hana kena berani dan kuatkan semangat. Abang rasa, buat masa ini Hana kena fokus pada peperiksaan. Cuba buang jauh-jauh segala masalah ini buat seketika”, Haziq sedaya mungkin berusaha untuk meyakinkan Hana.

“Tak semudah itu doc…”, kata-kata Hana tergantung di situ.

            Segala ujian dan cabaran yang dilaluinya dirasakan terlalu menyesakkan dada dan fikiran. Hampir sahaja dia berputus asa selepas pemergian Mak Ton. Tragedi yang berlaku dalam hidupnya terlalu sukar untuk dilupakan begitu sahaja. Semuanya umpama sebuah mimpi ngeri. Dia nyaris diperkosa Tiger, ibunya meninggal dan kini dia diburu untuk melunaskan hutang abangnya Idzham. Hana sedaya mungkin cuba bersabar dan sedang cuba sedaya-upaya menerima ketentuan hidupnya dengan redha. Namun, dia manusia biasa. Tahap keimanan manusia ada pasang dan surutnya. Kadangkala, terdetik juga dibenaknya, mengapa dia yang dipilih untuk menerima dugaan yang terlalu berat ini. Apa yang pasti, sejak kejadian ngeri itu menimpa hidupnya, tidurnya tidak lagi selena dulu. Hana sering sahaja mengalami mimpi buruk. Mimpi  tentang cubaan Tiger memperkosanya dan mimpi ibunya ditikam Tiger. Mimpi itu kerap berulang setiap kali dia mahu melelapkan mata. Terlalu sukar untuk dia melupakan kejadian yang menimpa hidupnya. Mustahil!

“Abang faham Hana. Berat mata abang yang memandang, berat lagi bahu Hana yang memikulnya. Tinggallah dengan abang buat sementara waktu ni. Apa yang penting keselamatan Hana. Apabila keadaan dah kembali pulih, kita cari penyelesaian lain”, Haziq cuba memujuk Hana agar bersetuju dengan cadangannya.

“Masalahnya, takkan kita nak tinggal berdua je?”, Hana masih cuba mencari helah.

“Jangan risau, abang akan panggil Mak Uteh tinggal sekali dengan kita”, Haziq memberikan penyelesaian.

“Mak Uteh?”, soal Hana ingin tahu.

Haziq tersenyum mendengar soalan Hana.

“Dia kerja dengan abang. Mama abang upah dia untuk bersihkan apartment abang. Mama agak cerewet sikit soal kebersihan. Dia tahu abang malas mengemas. So, she has hired somebody to clean up my ‘nest’. Biasanya, Mak Uteh akan datang setiap hujung minggu untuk kemas rumah. Jadi, abang nak ajak dia tinggal dengan kita”, panjang berjela penerangan yang diberikan Haziq kepada Hana. 

Hana terdiam. Dalam hatinya tertanya-tanya, siapa lelaki di hadapannya ini? Secara tiba-tiba terdetik soalan tersebut. Ya, sejak hari pertama dia mengenali lelaki itu sehingga hari ini, dia tidak pernah mengetahui siapa Haziq Imran dan latar belakang pensyarah muda itu. Dan entah kenapa, dia tidak pernah terfikir untuk bertanya emaknya sebelum ini. Untuk bertanya Haziq sekarang, terasa segan pula. Mungkin dia akan mengetahui siapa Haziq tidak lama lagi. Cuma, buat masa ini dia merasa selamat berada di bawah jagaan abang angkatnya itu.

“So, do you agree with my suggestion?”, Haziq bertanya lagi untuk mendapatkan kepastian kerana Hana hanya mendiamkan diri.

Hana memandang Haziq dan akhirnya dia mengangguk memberi persetujuan.

“Ok, Good! Start to pack all your things and we will go back to Shah Alam after Subuh tomorrow. Don’t forget to tell Mak Uda”, ringkas dan padat arahan yang Haziq berikan kepada Hana.
 
Hana sekadar mengangguk ringkas dan melangkah longlai menuju anak tangga untuk turun ke dapur berjumpa dengan Mak Uda. Sedari tadi Mak Uda berada di dapur membantu mengemaskan segala pinggan mangkuk usai kenduri tahlil arwah ibunya. Hana turut membantu sama sejak tadi. Dia berhenti seketika apabila Haziq mengajaknya berbincang di atas. Hana memerhatikan tingkah-laku Mak Uda. Wanita lewat 40-an itu begitu tekun menyelesaikan kerjanya. Dialah satu-satunya saudara yang Hana ada. Emaknya hanya berdua beradik.

“Mak Uda, kami nak balik Shah Alam selepas subuh esok”, Hana terus mengkhabarkan Mak Uda hasil perbincangannya dengan Haziq sebentar tadi.

“Cepatnya Hana?”, pantas soalan tersebut terpacul dari mulut Mak Udanya.

“Encik Imran tu bimbang andai Abang Am dengan kawan-kawan dia datang sini cari Hana”, jelas Hana ringkas.

“Ikutkan hati Mak Uda ni, Mak Uda memang nak ajak kamu tinggal sekali dengan Mak Uda dan Kak Liza. Tapi ye lah, rumah Mak Uda pun tak ada orang lelaki untuk kita bergantung harap. Abang Yassier kerja di Pontian. Halim pulak kerja di Gombak. Risau juga Mak Uda”, ujar Mak Uda lemah. Wajah Mak Uda jelas mempamerkan rasa bersalah.

Hana mendapatkan Mak Udanya dan memeluk wanita itu erat.

“Jangan bimbang Mak Uda. Hana faham keadaan Mak Uda. Hana tak mahu disebabkan Hana, Mak Uda dan Kak Liza pula jadi korban. Hana dah tak sanggup kehilangan sesiapa lagi. Hana ada Mak Uda je sekarang ni”, Hana memujuk Mak Uda sekaligus berkongsi rasa sedih atas pemergian ibunya.

“Mak Uda sentiasa menyokong mana yang kamu rasakan terbaik, Hana. Kalau kamu perlukan apa-apa, carilah Mak Uda”, Mak Uda meleraikan pelukan perlahan-lahan dan mengucup pipi Hana beberapa kali. Dia telah menganggap anak kakaknya seperti anaknya juga. Dia sendiri melihat Hana membesar di hadapan mata. Tambahan pula, rumah mereka tidaklah terlalu jauh. Dia dan gemulah kakaknya selalu saling ziarah-menziarahi.

“Terima kasih banyak Mak Uda. Hana naik atas dulu ye. Nak mengemas apa yang patut”, ujar Hana sopan.

“Pergilah, nak”, Mak Uda membalas pendek dan menyambung kerjanya yang sudah hampir siap. Tidak perlu tergesa-gesa untuk menyiapkan kerjanya, kerana dia telah mengambil keputusan untuk bermalam di sini menemani Hana dan Imran. 

            Hana melangkah lemah menuju biliknya. Dia terpaksa mengikut arahan Haziq. Haziqlah satu-satunya insan yang boleh dia percayai kini, selain Mak Uda dan Zana. Kalau diikutkan hatinya, dia masih mahu berada di situ dalam sehari dua lagi. Inilah rumah yang menyimpan seribu memori indah bersama gemulah mak dan abahnya. Mengimbau segala kenangan manis satu persatu membuatkan dia merasa tenang dan bahagia.

Tetapi, kata-kata Mak Uda ada benarnya. Berjaya mengabiskan ijazah dan mendapat keputusan cemerlang juga merupakan harapan mak dan abahnya. Hana mesti tunaikan impian tersebut walaupun insan-insan tersayang tiada lagi menemani di sisi untuk melihat kejayaannya kelak. Buat sekian kalinya, Hana menyeka air mata yang mengalir di tubir mata. Semoga roh mak dan abah dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh…amin, doa Hana di dalam hati.

**********************************************
            Idzham masih bersembunyi di kawasan belukar tidak jauh dari rumah tersebut. Sejak tadi dia menjadi pengintip rumahnya sendiri. Dia menelefon Zana sekadar mahu mencari kepastian bahawa Hana berada di situ sekaligus membuatkan Zana pulang ke hostel dan memudahkan lagi rancangannya untuk menculik Hana.

“Hello, Tiger! Mana orang yang kau hantar untuk tolong aku tu? Tak Nampak batang hidung pun!”, Idzham menelefon Tiger untuk bertanyakan bantuan yang diminta petang tadi.

Tiger ketawa berdekah-dekah mendengar soalan Idzham.

“Aku dah hantar tiga orang aku ke sana petang tadi, kau jangan risau!”, beritahu Tiger penuh yakin.

“Mestila aku risau, Imran tu bukan calang-calang orangnya!”, Idzham kurang yakin untuk bertindak sendiri. Silap hari bulan, teruk dia dikerjakan Haziq Imran.

            Idzham memandang sekilas jam di telefon bimbitnya, hampir ke angka 10.00 malam. Jemaah masjid berdekatan dan saudara-mara yang menghadiri kenduri tahlil tersebut sudah lama bersurai.

“Suruh mereka jumpa aku kat simpang masuk kampung dalam pukul 11.00 malam. Aku nak serbu rumah tu tengah malam ni jugak!”, bicara Idzham agar Tiger mengetahui segala rancangannya.

“Ye lah, aku tahu”, jawab Tiger ringkas sekaligus mematikan talian. 

**********************************************
            Haziq melangkah ke beranda rumah untuk mengambil angin malam. Entah kenapa, fikirannya runsing dan hatinya berasa tidak enak. Seraya memerhatikan keadaan sekeliling rumah ditengah sawah itu. Angin bertiup perlahan menerpa wajah Haziq. Ketengan dan kedinginan malam itu gagal mengusir pergi perasaan gundah yang menjentik rasa saat ini.

            Haziq merasa ada mata yang memerhatikan gerak-gerinya sedari tadi. Haziq melilaukan pandangan di sekitar rumah tersebut sekali lagi untuk menyedapkan hati. Namun, tiada perkara aneh yang diperhatikan dan dapat dikenalpasti olehnya. Haziq bercadang untuk masuk ke rumah mengerjakan solat hajat sebelum tidur. Sudah menjadi rutin sejak dia belajar di Mesir lagi. Mengerjakan solat hajat sebelum tidur agar hatinya merasa aman dan tenteram. Tidurnya juga bertambah nyenyak.

            Ketika Haziq memusingkan badannya, dia terpandang rumput-rumput di belukar berhampiran rumahnya bergoyang-goyang. Pergerakan rumput-rumput itu tidak senada dengan angin yang bertiup lembut. Haziq dapat merasakan ada sesuatu yang tidak kena. Tetapi, Haziq masih berlagak tenang. Dia tidak mahu ‘tetamu’ tak diundang tersebut dapat melihat riak wajah dan tingkah lakunya. Dia bimbang ‘mereka’ akan terus bertindak tanpa diduga. Seraya melangkah masuk dengan tenang dan menutup perlahan daun pintu.

Doc. Dah dua kali telefon bimbit doc berbunyi. Saya agak, mesti Zana. Mungkin dia dah sampai hostel kot, doc”, duga Hana.

            Haziq mencapai telefon bimbitnya yang terletak di atas meja kopi di hadapannya. Haziq berwajah tenang menyembunyikan kegusaran yang melanda di hatinya. Dia tidak mahu Hana cepat melatah dalam keadaan ini. Haziq bimbang semangat gadis di hadapannya ini akan semakin rapuh jika menerima tamparan hebat sekali lagi.

“Assalamualaikum, you call I ke tadi Zana?”, Haziq sekadar bertanya untuk memulakan bicara walau sudah tahu ada dua panggilan tidak berjawab daripada pelajarnya itu.

“Ha’ah. Doc dengan Hana okey ke?”, Zana terus bertanya pantas. Nada cemas jelas kedengaran di telinga Haziq.

Yup! We’re okay. Kenapa Zana?”, Haziq menjawab kembali pertanyaan Zana dengan soalan juga.

“Sesampainya saya di sini, saya terus ke pejabat warden hostel untuk bertanyakan mengenai kes pencerobohan tersebut. Tetapi, warden asrama bagi tahu, tiada sebarang kes pencerobohan asrama berlaku. Dia juga maklumkan kepada saya, dia tidak menelefon saya petang tadi”, terang Zana panjang lebar.

Haziq tenang mendengar berita yang disampaikan Zana kepadanya.

You ada check bilik you dan Hana untuk pastikan tiada pencerobohan yang berlaku?”, soal Haziq lagi.

“Saya telah periksa hostel kami. Juga tiada apa-apa yang berlaku seperti yang diberitahu oleh pemanggil misteri tersebut. Malah, nombor telefon tersebut juga tidak dikenali oleh warden asrama di sini. Saya tak sedap hatilah doc…”, Zana menyatakan kebimbangannya.

It’s okay. You bertenang dulu. Kami akan gerak balik Shah Alam malam ni jugak!”, Haziq memberi kata putus.

            Hana yang sedari tadi mencuri dengar perbualan Haziq dan Zana mula merasa tidak sedap hati. Degupan jantungnya bertambah laju. Kelenjar adrenal mula menghantar isyarat merembeskan hormon adrenalin untuk mengeluarkan peluh menandakan Hana mula merasa cemas dan gemuruh.

Hana, pack all you stuffs now. We will go back to Shah Alam tonight. I give you only 3 minutes!”, tegas arahan yang dikeluarkan Haziq.

            Mak Uda yang baru menyelesaikan tugasnya di dapur naik ke atas apabila mendengar kata-kata Haziq. Seraya melangkah pantas ke ruang tamu untuk bertanya apa sebenarnya yang terjadi.

“Kenapa kelam kabut ni Hana?”, soal Mak Uda ingin tahu. Hatinya merasa bimbang dengan keselamatan Hana.

“Kami nak balik Shah Alam malam ni Mak Uda”, beritahu Hana jujur. Dia tidak mahu membuatkan Mak Udanya bimbang.

            Mak Udalah satu-satunya saudara yang boleh Hana percayai dan bergantung harap. Hana tidak tahu samada ayahnya mempunyai saudara lain. Apa yang dia tahu, ayahnya sebatang kara tiada saudara-mara.

“Malam buta ni? Kenapa tak tunggu esok je Hana, Imran?”, soal Mak Uda lagi.

            Hana ligat mengemaskan semua barangnya. Seraya terus menyumbat segala barangan yang penting ke dalam beg pakaiannya. Dia tidak mahu ada yang tertinggal pula nanti dan akan menyusahkan pensyarahnya untuk membawanya kembali ke sini. Mujurlah dia telah mengemaskan lebih separuh barang-barangnya sebelum ini.

“Kami bimbang Idzham akan kembali malam ini juga! Mak Uda ikut kami sekali, saya akan hantarkan Mak Uda balik ke rumah dalam perjalanan nanti”, tutur Haziq sopan.

“Baiklah. Mak Uda ikut je mana yang terbaik”, balas Mak Uda memberi kata putus.

“Dah siap Hana?”, soal Haziq.

Hana sekadar mengangguk.

“Saya rasa, ada orang sedang perhatikan kita. Mak Uda dan Hana turun dulu dan masuk dalam kereta. Saya akan tutup lampu dan pintu. Kita kena cepat”, ada nada bimbang pada bicara Haziq.

 “Jom Hana”, Mak Uda dan Hana berpegangan tangan melangkah keluar dan terus menyumbatkan diri ke dalam kereta.

Haziq menutup lampu dan pintu sepantas mungkin. Seraya terus berlari anak masuk ke dalam kereta dan menghidupkan enjin.

Ketika itu, Idzham dan dua lagi konco Tiger keluar dari persembunyian dan berlari menuju ke arah mereka.

Haziq terus menekan pedal minyak dan memecut laju meninggalkan perkarangan rumah.

“Cepat masuk kereta, kita kejar dia orang!”, arah Idzham kepada tiga lagi konco Tiger yang menemaninya.

Bersambung…..

p/s: mcm biasa...jemput bg komen dan klik kotak survey di bwh ye semua...kalau suka...jemputla share dengan kengkawan...=)



No comments:

Post a Comment