FOLLOWERS...

Tuesday 28 May 2013

Bukan Sebuah Janji (Bab 1)

Bab 1



Cepatla Zana! Kau ni berjalan macam siput sedutla. Kelas dah nak mula, nanti kita lambat pulak!” bebel Hana seraya melangkah laju supaya cepat sampai ke destinasi mereka.

Memang sudah sedia maklum perangai Dr. Mursyid, beliau memang pantang kalau pelajar lewat. Pelajar wajib sampai sebelum beliau memulakan kelasnya. Jika lambat lazimnya akan didenda samada dengan memberi extra assignment atau pun dihalau keluar daripada kelas. Bergantung pada mood Dr. Mursyid ketika itu. Pensyarah subjek Neuropharmacology itu sangat tegas dan sentiasa mahu para pelajarnya berada pada prestasi yang dia inginkan. Pelajar tidak boleh malas dan culas!

“Kau ni suka sangat membebel macam mak nenek, kalau dapat laki tua nanti baru padan muka kau!”, ujar Zana sambil ketawa terkekeh-kekeh.

Dia memang gemar menyakat sahabatnya itu. Tambahan pula kalau Hana berada dalam situasi kelam kabut sebegitu. Dia faham benar yang Hana merupakan ‘minah skema’ kelasnya. Memang Hana seorang yang ‘gila-gila’ dan periang, tapi dia akan bertukar menjadi serius kalau masuk bab pelajaran. Setakat ini, belum pernah sekali pun Hana lewat sampai ke kelas Dr. Mursyid. Boleh dikatakan, Hana merupakan antara pelajar kesayangan pensyarah yang berumur lebih separuh abad itu. Sedangkan Zana, sudah dua kali dia terlewat ke kelas Neuropharmacology itu dan sudah dua kali jugalah dia pernah didenda diberi extra assignment oleh Dr. Mursyid.

Hana tidak menghiraukan kata-kata Zana yang jelas-jelas cuba mengusiknya. Sahabatnya itu memang nakal. Berada sebilik dengan Zana sejak hari pertama dia menjejakkan kaki ke universiti itu sehingga berada di semester lima kini, rasanya cukup membuatkan dia arif dengan perangai Zana. Sahabatnya itu lagi dilayan, lagi lambatlah dia tiba di kelasnya nanti. Makin dilayan makin menjadi!

Hana sempat mengerling jam di tangan. Lagi lima minit kelas Dr. Mursyid akan bermula. Seraya melajukan ayunan langkahnya meninggalkan Zana jauh di belakang. Selang beberapa kelas lagi dia akan sampai ke Bilik Kuliah 2 tempat di mana kelas Dr. Musyid akan bermula.

“Tunggu la aku Hana, aku semput kejar kau ni!”, ujar Zana termengah-mengah berlari anak. Terkocoh-kocoh dia berjalan berusaha mendekatkan jaraknya dengan Hana. Hampir keciciran fail yang dibimbitnya semata-mata ingin mengejar sahabatnya itu.

Hana tersenyum sinis, seraya menoleh ke arah Zana sambil melambaikan tangannya.

“Siapa suruh kau lambat? Aku dah tunggu kau bersiap tadi pun dah seribu rahmat tau. Nantikan la extra assignment daripada pensyarah kesayangan kau tu!” Hana sengaja mengejek Zana beserta dengan ketawa yang dibuat-buat. Geli hatinya melihat gelagat Zana.

“Sampai hati kau Hana, kelas kat depan tu je. Macam la kau perlukan masa lima minit nak sampai kelas yang dekat secoet tu ha! Huh!” Zana masih tidak puas hati.

“Aduh!”

Tiba-tiba Hana terjerit perlahan apabila terlanggar satu lembaga tinggi di hadapannya. Sepantas kilat juga satu tangan sasa sempat merangkul tubuhnya daripada tersungkur macam nangka busuk di situ.

Fuhh! Nasib baik. Hana mengurut dadanya beberapa kali. Kalau dia tersungkur juga kala itu, pasti terkehel lengan kanannya. Silap hari bulan boleh patah. Tak pasal-pasal nanti dia tidak dapat menduduki peperiksaan pertengahan semester yang hanya tinggal tidak sampai tiga minggu sahaja lagi.

“Maafkan saya, cik tak apa-apa?”, lelaki itu meminta maaf di atas kesalahannya melanggar hanya tanpa sengaja.

“Err…”, Hana terpana seketika melihat wajah lelaki di hadapannya. Aduh! Kacak sungguh.

“Cik…Cik ok tak?”

Lelaki itu masih menyoal Hana yang seolah-olah masih kaget dengan insiden itu. Dia merasa agak aneh kerana Hana masih keras membatu dalam rangkulannya. Macam kena sumpahan ahli sihir Voldemort dalam filem Harry Potter.

“Cik!”, Kali ini suara lelaki itu sengaja ditinggikan sedikit.

Hana seolah-olah baru tersedar daripada mimpi. Wajahnya mulai merona merah. Kelam kabut Hana meleraikan rangkulan kemas lelaki bertubuh sasa di hadapannya. Dia lantas mengutip kertas dan fail yang berserakan di atas lantai. Terasa sengal lengan kanannya impak daripada momentum perlanggaran yang tidak diduga tersebut.

“Kalau jalan, mata tengok depan la Encik!”, Hana mengetap bibir menahan marah. Malu pun ada sebenarnya.
  
        Selesai mengutip barang-barangnya yang berserakan, dia terus berlalu meninggalkan lelaki itu yang masih terpinga-pinga. Hana perlu sampai ke kelas Dr. Mursyid sebelum pukul 8 pagi.

“Maafkan saya cik, saya betul-betul tak sengaja tadi”

    Lelaki itu masih belum berputus asa memohon maaf sambil berlari-lari anak mengejarnya. Rasa bersalah bermukim di hati. Andai dia tidak terlalu ralit membaca papan tanda ketika mencari kelas sebentar tadi, sudah pasti insiden itu tidak berlaku.

        Kata-kata lelaki itu tidak diendahkan oleh Hana lalu terus melangkah masuk ke Bilik Kuliah 2. Malunya bukan kepalang!

“Haziq…..Haziq…”, ujar Haziq sambil menepuk dahinya beberapa kali. Salah dia juga kerana terlewat sampai ke kelasnya. Bukan kerana tiba lewat di universiti, tapi mengambil masa yang terlalu lama mencari Bilik Kuliah 3, Fakulti Kesihatan dan Sains Hayat. Tambahan pula, ini merupakan hari pertamanya ke kelas tersebut. Sepatutnya dia membuat persediaan rapi sebelum tiba di kelas. Akibatnya, dia terpaksa berlegar-legar selama setengah jam sebelum menjumpai kelas yang perlu dihadirinya pagi itu. Siap terlanggar orang lagi!

        Disebabkan insiden tersebut, Hana terus terlupa sahabat baiknya Zana. Apa yang ada difikirannya ialah kelas Dr. Mursyid! Terasa otaknya seperti telah diprogramkan dengan perkataan ‘Kelas Dr. Mursyid’. Pergh! Kuat sungguh penangan kelas Dr. Mursyid sampaikan Hana seolah-olah dipukau selepas insiden itu.

       Sekali lagi Hana terpana sebaik melangkah masuk ke Bilik Kuliah 2. Tiada seorang pun manusia di dalam kelas itu. Yang ada cuma kerusi dan meja yang sedikit berselerak. Dia meninjau sekeliling mencari kalau-kalau ada kelibat manusia atau Dr. Mursyid sendiri dalam kelas tersebut. Tapi malangnya, kelibat yang dicari langsung tidak ditemui. Hana mengerling jam di pergelangan tangan kirinya. Sudah 8.04 minit pagi. Dia sudah dikira lewat empat minit. Tapi, ke mana semua orang pergi? Hana masih kebingungan memikirkannya. Dahinya berkerut seribu.

      Zana tiba di bilik itu sejurus kemudian. Senyuman lebar terukir di wajahnya walaupun nafasnya sedikit tercungap-cungap. Pastinya disebabkan drama romantik yang baru disaksikannya sebentar tadi. Tetapi, tiba-tiba senyuman itu terbantut sebaik menyedari tiada seorang pun manusia dalam kelas itu selain Hana dan dirinya. Mereka saling memandang sesama sendiri.

“Mana semua orang pergi ha? Takkan kelas cancel kot? Aku tak dapat apa-apa info pun!”
Soalan demi soalan Hana ajukan kepada Zana sambil tangannya ligat membuka fail berwarna merah hati yang dibimbitnya untuk memeriksa jadual kelas mereka pagi itu. Rasanya dia tidak tersalah melihat jadual ketika menyusun alat tulisnya malam tadi. Kalaupun dia bermimpi, tidak mungkin Zana terlibat sama dengan mimpinya itu.

“Aku pun tak tahu, aku pun tak dapat apa-apa info pasal kelas hari ni”, balas Zana seraya melangkah menghampiri Hana untuk melihat sama jadual yang berada dalam fail Hana. Matapelajaran, masa dan tempat betul. Tapi kenapa tiada seorang pun yang hadir kecuali mereka berdua?

Tit! Tit! Tit! 

       Telefon bimbit Zana berbunyi menandakan ada mesej yang masuk. Sepantas kilat Zana menyelongkar beg galasnya untuk mendapatkan telefon bimbit tersebut. Telefon bimbit jenama Samsung berwarna putih itu dicapainya. Lantas seraya membaca sms yang diterimanya sebentar tadi.

Salam beb! Kelas Neuropharmacology dah tukar. Dr. buat kelas kat Bilik Kuliah 3.

“Hana, Fimie bagi mesej! Kelas Dr. Mursyid tukar kat Bilik Kuliah 3”, Zana terus menyampaikan mesej yang baru diterimanya.

“La, apsal baru sekarang Fimie bagi tau kita? Kita dah lambat ni. Siot betul la! Comfirm aku ngan kau kena denda la kejap lagi ni”, Hana tidak puas hati. Kakinya dihentak beberapa kali tanda protes. Zana hanya mengangkat bahu dan buat muka seposen tanda pasrah.
 
“Bilik kuliah 3 kat sebelah ni je. Jom Hana! Kang tak pasal-pasal kita jadi ‘bahan’ pulak lam kelas Dr. Mursyid nanti”

        Zana sedia maklum yang Dr. Mursyid memang suka menyindir. Sarcastic! Hana hanya mengangguk tanda setuju. Dia redha dengan apa sahaja denda yang bakal diterima mereka berdua sebentar lagi. Hana menghayun langkah longlai menuju ke bilik kuliah 3. Semangatnya seolah-olah telah mengalami penurunan sebanyak 50 peratus, tidak seperti sebelum insiden yang memalukan dirinya tadi. Sebelum ini, langkahnya penuh bersemangat umpama mahu masuk pertandingan lari 4 x 100 meter. Tapi kini umpama baru menyudahkan larian merentas desa 10 kilometer.

“Pasal mamat tu la aku lambat masuk kelas kalau aku jumpa dia lagi, siapla!” gumam Hana di dalam hati. Dia pasti Zana lihat apa yang terjadi kepadanya sebentar tadi. Mungkin masa tidak sesuai untuk Zana mem’bahan’nya. Tapi dari air muka Zana tadi jelas menunjukkan apa yang tersirat dalam hatinya saat ini.

      Mereka berdua mengetuk pintu Bilik Kuliah 3 beberapa kali sebelum meminta izin untuk masuk. Setelah mendengar arahan dari dalam, mereka pun melangkah masuk.

“Bismillahhirrahmanirrahim...”, bisik Hana di dalam hati.

     Langkah Hana dan Zana tiba-tiba terhenti dek terpandangkan sekujur tubuh di hadapan mereka. Masing-masing terkesima seketika apabila melihat lelaki bertubuh sasa itu berada di dalam kelas mereka. Berdiri di bahagian hadapan kelas sambil tangannya memegang sebatang pen papan putih. Lagaknya persis seperti seorang pensyarah. Pandangannya tepat ke arah mereka berdua. Lelaki itu melemparkan senyuman manis kepada kedua pelajarnya itu dan sudah pasti, dia tahu alasan mengapa mereka terlewat masuk ke kelasnya.

      Mata Hana ligat mencari kelibat Dr. Mursyid yang sepatutnya mengajar subjek tersebut pada pagi ini. Lelaki itu seperti memahami apa yang bermain dalam fikiran dua orang pelajarnya itu.

Have your seat. I’m about to start the class. First of all, I would like to introduce myself. I’m Dr. Haziq Imran bin Mahfudz. I’m your new lecturer and I will replace Dr. Mursyid for a week to teach you Neuropharmacology’s subject. Dr. Mursyid won’t be around because he had an accident yesterday and he was admitted last night regarding severe injury”.

      Merah padam muka Hana menahan malu apabila Dr. Haziq memperkenalkan diri sambil memandangnya. Terasa bahang panas meresap di seluruh mukanya yang berwarna kuning langsat itu. Terasa kata-kata yang lahir dari mulut Dr. Haziq sebentar tadi seperti sindiran tepat mengenai batang hidungnya. Rasa bersalah pula Hana kerana tidak menghiraukan ucapan maaf daripada pensyarah muda itu sebentar tadi. Betullah pesan orang tua-tua, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata dan perbuatan buruk padahnya.

“Ah, bukan aku kenal dia pun tadi”, gumam Hana di dalam hati untuk menyedapkan perasaannya sendiri. Risau juga dia kalau Dr. Haziq ambil hati atas insiden pagi tadi.

“Tu la kau Hana, sombong tak bertempat! Nak cepat sampai kelas konon. Siap tinggalkan aku kat belakang lagi. Tup tup, eksiden dengan lecturer hensem”, sindir Zana. Kata-kata Zana itu kedengaran pedas di cuping telinga Hana. Kaau ada cili ketika ini, sudah pasti dilumurkan pada mulut Zana yang tiada insurans itu.

“Apsal? Kau jeles ke aku eksiden dengan lecturer hensem tu?” balas Hana tidak puas hati.
“Maksud awak, saya ni handsome la ye?” tiba-tiba kedengaran suara garau datang dari arah belakang Hana.

      Zana menekup mulut dengan kedua belah tapak tangannya apabila terpandangkan pemilik suara tersebut.

“Ha’ah, memang handsome pun!”, spontan Hana menjawab soalan cepumas tersebut tanpa memandang ke arah pemilik suaranya.

“Patutla awak tenung lama muka saya tadi ye?”

Hana menoleh sepantas kilat apabila menyedari gerangan si empunya suara itu.

“Sa…ya…er..”, kata-kata Hana mati di situ. Lidahnya kelu.

       Muka Hana merona merah umpama udang dibakar. Dia tidak menyangka suara yang datang dari arah belakang itu adalah suara Dr. Haziq. Malu sungguh! Terasa mahu ditanggalkan kulit mukanya saat itu dan benamkan ke dalam air. Hana tunduk. Seraya tidak berani menatap wajah pensyarah muda itu yang kini sudah berdiri betul-betul di hadapan mejanya.

      Zana hanya ketawa terkekeh-kekeh. Sebenarnya, dia sudah menyedari kehadiran Dr. Haziq di belakang mereka sebentar tadi. Tetapi dia terus terdiam apabila terlihat isyarat jari telunjuk di atas bibir yang ditayangkan Dr. Haziq kepadanya.

     Walau apapun, Zana mengerti perasaan yang ditanggung sahabatnya kala ini. Andai diberi peluang dia tidak ingin berada di temapat Hana sekarang. Tidak tahu mana nak disorokkan muka. Malu oi!

Bersambung...


2 comments:

  1. nak kena repeat baca ni.... :)

    jom follow saya http://vitaminboutique.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanx...insyaAllah...sy fllw awk blk...tq ye..=)

      Delete